Onderzoek heeft aangetoond dat tot twee uur na een zware training of tocht de koolhydraatopname het grootste is. Het is daarom aan te bevelen binnen twee uur na een zware training of tocht een koolhydraatdrank te gebruiken waaraan maximaal twee gram natrium (= zout) per liter is toegevoegd. Natrium zou de koolhydraatopname in de darmen bevorderen. Een uur voor de inspanning kun je beter niet teveel eten. Door de plotselinge stijging van de glucosespiegel in het bloed ontstaat een insulinereactie van het lichaam die kan doorschieten en kan leiden tot een laag bloedsuikergehalte en de nare verschijnselen (van duizeligheid tot flauwvallen) die daar bijhoren.

Wat kun je het beste drinken:
Als je intensief sport, is het belangrijk dat je genoeg drinkt. Je verliest daarbij immers zo’n halve tot anderhalve liter vocht per uur. Uitdroging ligt dan op de loer en dat heeft heel wat consequenties. Zo kan 2% vochtverlies al leiden tot 20 % prestatieverlies! Jarenlang hebben sporters het advies meegekregen om ‘isotone’ sportdrank te gebruiken. Dat zijn drankjes met dezelfde concentratie opgeloste stoffen als in het lichaam. Inmiddels is het aangetoond dat dit klinkklare onzin is. Tegenwoordig zou je het moeten houden op hypotone vloeistof ( lage concentratie opgeloste stoffen): krachtvoer dat sneller de maag passeert, daardoor beter wordt opgenomen en dus een beter effect zou sorteren. Hypertone drankjes ( b.v. drankjes met geconcentreerde suikeroplossingen) zijn niet aan te bevelen. Ze trekken water naar de darmen en verergeren uw dorst. Je kunt beter zelf een sportieve cocktail maken en daaraan de volgende stoffen toevoegen.

  • Spirulinapoeder (groene algen); dat bevat eiwitten. B-vitaminen en mineralen. Goed voor onder meer de spieropbouw.
  • Ginsengextract; deze stof geeft meer vitaliteit en een betere conditie.
  • Gerste- of tarwegras; gaat verzuring in uw spieren tegen.

Hoe maak je zelf een lekkere sportdrank:

OP BASIS VAN SIROOP (Allen ca. 80% koolhydraten)
· HYPOTOON (4%): 25 ML SIROOP + 475 ML WATER
· ISOTOON (8%): 50 ML SIROOP + 450 ML WATER
· HYPERTOON (15%): 100 ML SIROOP + 400 ML WATER

OP BASIS VAN APPELSAP (Appelsap = 9% koolhydraten)
· HYPOTOON (4%): 250 ML APPELSAP + 250 ML WATER
· ISOTOON (8%): 400 ML APPELSAP + 100 ML WATER
· HYPERTOON (15%): 500 ML APPELSAP + 30 GRAM SUIKER*

OP BASIS VAN THEE MET SUIKER
· HYPOTOON (4%): 500 ML THEE + 20 GRAM SUIKER
· ISOTOON (8%): 450 ML THEE + 40 GRAM SUIKER*
· HYPERTOON (15%): 500 ML THEE + 75 GRAM SUIKER*

* = SUIKER IS DEELS TE VERVANGEN DOOR VOEDINGSSUIKER (FANTOMALT)

Isotone drank wordt ’t meest gebruikt door de sporters, deze is nl. dorstlesser en voeding tegelijk.

HYPOTOON = 20 GRAM KOOLHYDRATEN PER BIDON
ISOTOON = 40 GRAM KOOLHYDRATEN PER BIDON
HYPERTOON = 80 GRAM KOOLHYDRATEN PER BIDON